Teleinformatycy i ochrona środowiska z ZS Nr 2 na Maderze!
Można powiedzieć podróż życia. Miesiąc na portugalskiej wyspie Madera, na końcu Europy, pewnie dużo kosztuje? Nie każdego stać. Otóż nie, trzeba tylko mieć dobre wyniki w nauce a Unia Europejska sfinansuje podróż i pobyt, organizacja przyjmująca zapewni miejsca praktyk aby można było rozwijać swoje umiejętności zawodowe. To też świetna okazja na podszkolenie języka angielskiego. Taką podróż życia odbyli uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 z Sanoka: Technicy teleinformatycy i Technicy ochrony środowiska w ramach projektu „Praktyka zawodowa w Anglii, Niemczech i Portugalii szansą lepszego startu zawodowego” finansowanego z programu Erasmus +. Przez cztery tygodnie przebywali w stolicy wyspy Funchal nad Oceanem Atlantyckim. Praktyki zawodowe odbywali w lokalnych zakładach pracy. Technicy teleinformatycy pracowali przy naprawie sprzętu komputerowego, konfigurowali serwery, sieci, urządzenia telefonii internetowej, montowali okablowanie sieciowe, mieli kontakt z klientem. Pod nadzorem mentora szlifowali swoje przyszłe umiejętności zawodowe.
Natomiast dziewczyny z ochrony środowiska ze względu na specyfikę swojego zawodu i duży wachlarz możliwości wyboru praktyk odbyły ją w dość oryginalnym miejscu. Ich pracodawcą była firma zajmująca się akwakulturą. Jest to forma gospodarki polegająca na hodowli wybranych organizmów wodnych w naturalnych lub sztucznych zbiornikach wodnych. Jest to dynamicznie rozwijający się obszar stwarzający możliwości poszerzenia oferty produkcyjnej i zmniejszenie niebezpieczeństwa przełowienia licznych populacji ale też szkodzący środowisku.
Podczas praktyk dziewczyny obserwowały proces hodowli ryb w specjalnych stawach na oceanie atlantyckim. Zapoznawały się z procesem hodowli narybku służącego do zarybiania obiektów hodowlanych, gdzie ryby dorastają do wielkości docelowej. Brały udział w kontroli jakości wody, systemów oczyszczania, dokarmiania i innych niezbędnych procesów hodowli. Obserwowały połów ryb, proces segregacji, pakowania do specjalnych pojemników i przygotowanie do transportu. Odbyły też wizytę w Instytucie Środowiska Regionalnego i Zasobów Naturalnych, gdzie zapoznały się
z zasobami morskimi oceanu i sposobami ich ochrony. Miały też bezpośredni kontakt z bogatym dziedzictwem przyrodniczym archipelagu Madery podczas wycieczek wzdłuż Lewad czyli systemu śluz i kanałów pozwalających rozprowadzać wodę z północy na południe wyspy. Wzdłuż tych kanałów prowadzą ścieżki, które dostarczają wędrowcom niezapomnianych wrażeń, wijąc się przez całą wyspę.
W wolnych chwilach uczniowie zwiedzili prawie całą wyspę, przepiękne góry powstałe
z wulkanów z niespotykaną na naszym kontynencie florą, jaskinie, naturalne baseny, miasto gdzie stoją jeszcze oryginalne, malutkie maderańskie domki i oczywiście muzeum dumy Madery – Cristiana Ronalda ze złotymi piłkami, butami i pucharami. Niebywałą atrakcją był także rejs katamaranem po oceanie w celu obserwacji delfinów i żółwi morskich. Pobyt na Maderze na długo zapadnie w ich pamięci.