Edukacja medialna w tureckim Kusadasi – projekt HOML
W ramach projektu Hands on media literacy (program ERASMUS+) siedmioro uczniów naszego Zespołu wraz z opiekunkami p. Bożeną Chabros-Jaklik i p. Małgorzatą Lip wzięło udział w I-szym międzynarodowym wyjeździe szkoleniowym w Kusadasi, w Turcji w dniach 12.06 – 16.06.2017r. Oprócz polskiej grupy przyjechali także uczniowie wraz ze swoimi opiekunami z pozostałych organizacji partnerskich biorących udział w Projekcie, tj. z Łotwy, Czech, Bułgarii i Rumunii.
Głównym celem tej mobilności było odbycie szeregu szkoleń związanych z edukacją medialną, doskonalenie sprawności komunikowania się w języku angielskim, rozwijanie umiejętności posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wykonywaniu wspólnych zadań projektowych oraz udział w warsztatach fotograficznych, wystawach, utworzenia e-gazety, wystawienie skeczów związanych z przeciwdziałaniem uzależnieniom od mediów oraz włączenie do programu nauczania typowych dla regionu Aydin atrakcji kulturalnych Turcji.
Innym celem naszego Projektu jest podkreślenie roli organizacji pozarządowych; szkoła oferuje nie tylko możliwość nauki w sprzyjającej atmosferze, ale również stwarza warunki do pracy zespołowej, promuje rozwój społeczny, emocjonalny, uczy wzajemnego szacunku, respektuje prawa obywatelskie. Skuteczne przeciwdziałanie negatywnym wpływom mediów na szkołę i zwiększanie świadomości wszystkich uczestników jest naszym priorytetem.
W pierwszym dniu pobytu turecki koordynator p. Nilufer Dalkiran zapoznała uczestników z programem spotkania, a następnie odbyło się spotkanie powitalne – uczniowie zapoznawali się ze sobą w trakcie gier integracyjnych. Po południu wszyscy uczestnicy spotkali się z tureckim dziennikarzem p. Gökhanem Çerçi, który przeprowadził szkolenia z zakresu fotografowania i stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej (o najważniejsych programach komputerowych wykorzystywanych w Projekcie HOML).
Drugiego dnia uczniowie przedstawili przygotowane przez siebie prezentacje multimedialne o znanych dziennikarzach i/lub pisarzach, ich osiągnięciach, drodze do kariery, a także o historii dziennikarstwa w swoich krajach. Po południu odbyła się debata pt. „Media społecznościowe są użyteczne/nieprzydatne”, w której dwa międzynarodowe zespoły wymieniały się swoimi poglądami na temat współczesnych mediów, pozostali uczestnicy byli obserwatorami.
Trzeciego dnia uczniowie-uczestnicy zostali podzieleni na 6 międzynarodowych grup, w których przygotowywali reklamy wybranych przez siebie produktów natomiast wieczorem zostawili telefony komórkowe, iPady, tablety itp. w swoich pokojach i wspólnie spędzili wieczór bez korzystania z urządzeń technologicznych – uczyli się słów w swoich językach, niektórych piosenek oraz tradycyjnych gier.
Kolejnego dnia w ramach zajęć kulturowych uczestnicy pojechali na wycieczkę do sanktuarium Marii Dziewicy i Efezu starożytnego miasta oddalonego ok. 20 km od Kusadasi. Po przyjeździe ich zadaniem było przygotować prezentacje lub plakaty w na temat „Aydin w moich oczach” o tym, czego się nauczyli, doświadczyli lub widzieli podczas szkoleń w Turcji.
Ostatniego dnia pobytu w Kusadasi miała miejsce „Turecka noc”, podczas której uczestnicy mieli okazję skosztować tradycyjnej kuchni tureckiej i rozkoszować się turecką muzyką i tańcem ludowym. Ostatnim punktem programu był „Wieczór teatralny” odbywający się na scenie amfiteatru hotelu Ephesia, podczas którego przedstawiciele każdego z krajów partnerskich odegrali skecze związane ze światem mediów, gwiazd, reality show i o uzależnieniu od mediów.
Spotkanie zakończyło się rozdaniem certyfikatów i pożegnalnym przyjęciem ze łzami w oczach wszystkich uczestników.
14 listopada 2016r. o godz. 9.00 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w szkolnym etapie XLI Olimpiady Języka Angielskiego organizowanej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego z siedzibą w Poznaniu. Celem Olimpiady jest aktywizacja uczniów, by poprzez celowe zdobywanie wiadomości podnosili ogólny poziom swojej wiedzy, przygotowując się tym samym znacznie lepiej do samodzielnego studiowania.
Zawody są trójstopniowe i obejmują następujące etapy:
I stopień – etap szkolny
II stopień – etap okręgowy (9 okręgów)
III stopień – etap centralny (tj. finał)
Zawody I stopnia są realizowane w szkołach: przeprowadza je komisja szkolna lub wyznaczony przez dyrektora nauczyciel języka angielskiego. Stosowane przez Olimpiadę testy pisemne oceniają znajomość języka pod względem poprawności formalnej. Sprawność komunikatywna kandydatów jest jednym z elementów oceny na egzaminie ustnym w II i III etapie. Na etapie szkolnym test składa się z 7 zadań, podzielonych po połowie między gramatykę i słownictwo. Uczniowie piszą test w ciągu 60 minut i mogą zdobyć maksymalnie 60 punktów.
Zawody II stopnia organizowane są przez 9 Komitetów Okręgowych i odbywają jednocześnie się we wszystkich okręgach. Zakwalifikowanie uczestnika do udziału w zawodach II stopnia następuje po uzyskaniu ustalonego przez Komitet Główny minimum punktów w eliminacjach I stopnia. Zawody II stopnia składają się z eliminacji pisemnych oraz eliminacji ustnych.
Test II etapu składa się z dwóch testów gramatycznych (wielokrotnego wyboru i tłumaczeniowego), testu słownictwa (wstawianie słów w luki), testu czytania oraz globalnego testu luk (cloze test). Ostatnim składnikiem zestawu jest test wiadomości kulturowych (wielokrotny wybór), który dzieli się na część amerykańską i brytyjską. Uczniowie piszą test w ciągu 2,5 godzin.
Zawody centralne odbywają się w Poznaniu i są organizowane przez Komitet Główny, a przeprowadzane przez wyznaczoną przez niego Komisję Egzaminacyjną. Zawody III stopnia składają się z części pisemnej (testu) i ustnej. Uczniowie piszą test w ciągu 2,5 godzin łącznie z testem ze słuchu.
Wszyscy uczestnicy finału zdają następnego dnia egzamin ustny z praktycznej znajomości języka angielskiego, literatury angielskojęzycznej i wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego. Zakres materiału, obowiązującego podczas eliminacji ustnych zamieszczany jest na stronie internetowej Olimpiady.
Uchwałą Komitetu Głównego 20 uczestników, którzy uzyskali najlepsze wyniki otrzymuje tytuł i uprawnienia laureatów olimpiady. Pozostałe osoby uzyskują tytuł finalisty.
Uczestnicy finału Olimpiady mogą uzyskać następujące tytuły:
– laureaci to 20 najlepszych uczestników spośród finalistów
– finaliści to pozostali uczestnicy zawodów III stopnia, którzy przystąpili do tych zawodów
– wyróżnieni – osoby wyróżnione przez Komitet Główny za wyniki osiągnięte w czasie Olimpiady.
Laureaci Olimpiady otrzymują dyplomy laureata oraz nagrody, fundowane przez Organizatora, patronów honorowych i sponsorów Olimpiady.