W ramach projektu Erasmus+ „Dwujęzyczny Mechanik” wzięłam udział, wraz z innymi nauczycielami naszej Szkoły, w intensywnym kursie języka angielskiego. Na dwa wakacyjne tygodnie lipca, dziesięciu nauczycieli sanockiego Mechanika przeobraziło się w studentów Richard Language College – najstarszej w Bournemouth uczelni językowej, cieszącej się popularnością i zaufaniem w środowisku.
Szkoła ta posiada akredytację British Council oraz zrzeszona jest w EAQUALS (EUROPEAN ASSOCIATION FOR QUALITY LANGUAGE SERVICES).
Przez dwa tygodnie, w małych, wielonarodowych grupach, pracowaliśmy z brytyjskimi nauczycielami – zgodnie ze swoim poziomem zaawansowania językowego. W mojej grupie ćwiczeniowej miałam przyjemność pracować z nauczycielami i studentami z Niemiec, Portugalii, Arabii Saudyjskiej i … Polski. Tematyka kursu była skoncentrowana na budowaniu umiejętności skutecznego komunikowania się w języku angielskim. Podczas zajęć równolegle ćwiczono wszystkie najważniejsze funkcje języka: rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie i czytanie. W zajęciach przedpołudniowych otrzymywaliśmy solidną dozę gramatyki języka angielskiego, która to wiedza stawała się bazą do zajęć popołudniowych. Duży nacisk kładziono na doskonalenie płynności wypowiedzi i rozumienie języka mówionego. Praca w małych grupach, stosowanie metod aktywizujących, korzystanie z narzędzi TIK – to nieodłączne elementy składowe kursu.
Efektywność tego typu kursów zasadza się na „zanurzeniu uczestnika w języku” – ze wszech stron – język angielski! Oprócz zajęć dydaktycznych – zwykłe, codzienne sytuacje stwarzają okazję a nawet konieczność do posługiwania się tym językiem, co pomaga w przełamywaniu barier wewnętrznych.
Uzupełnieniem kursu był organizowany przez szkołę program zajęć pozalekcyjnych, który pozwalał na doskonalenie umiejętności zdobytych w toku zajęć a także zwiedzanie miasta i jego okolic.
Udział w kursie był dla mnie zastrzykiem motywacji do dalszej pracy z językiem angielskim – otrzymane na zajęciach materiały szkoleniowe a także podręcznik, pomagają mi obecnie w pracy samokształceniowej.
Kolejne projekty i praktyki zagraniczne w „Mechaniku”
Wyjazdy uczniów na Maltę, Sycylię, do Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec na praktyki zawodowe w naszej szkole to już codzienność. Chciałabym przypomnieć, że w tym roku został zakwalifikowane do realizacji trzy nowe projekty Erasmus+.
- „Praktyka zawodowa w Anglii, Hiszpanii i Grecji szansą lepszego startu zawodowego dla uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Sanoku” 32 uczniów obecnych klas drugich pojedzie na miesięczne praktyki i 16 osób z ochrony środowiska na staż.
- „Hands on media literacy”- projekt kulturowy na temat umiejętności używania mediów realizowany przez 6 krajów, którego nasza szkoła jest koordynatorem. Jest on przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych uczniów, którzy będą mogli wziąć udział w dwóch międzynarodowych spotkaniach w Turcji i Bułgarii.
- „Dwujęzyczny Mechanik”- projekt dla nauczycieli, w ramach którego 10 pedagogów na najbliższych wakacjach wyjedzie do Wielkiej Brytanii na dwutygodniowy kurs języka angielskiego i 2 do Grecji na „job-shadowing” czyli obserwację pracy innych do zaprzyjaźnionych szkół.
Dotychczasowe projekty objęły 198 uczniów i 30 nauczycieli, otrzymane dofinansowanie to ok. 800 000 EUR. Obecnie realizujemy w szkole 6 projektów Erasmus+.
Ale oddajmy głos uczestnikom ostatnich praktyk na Malcie i w Wielkiej Brytanii.
„To już trzeci wyjazd młodzieży z „Mechanika” na praktyki zagraniczne do Zjednoczonego Królestwa” - mówi opiekun grupy, nauczyciel przedmiotów zawodowych Marek Skalski. Tym razem był to projekt: „Praktyka zawodowa w Anglii, Niemczech i na Malcie szansą lepszego startu zawodowego dla uczniów Zespołu Szkół Nr 2 w Sanoku” Erasmus+.
Praktyką zostały objęte klasy trzecie, kształcące w zawodach technik mechanik oraz technik pojazdów samochodowych. Zrealizowano ją, przy współpracy z brytyjską firmą Tellus Group, we wrześniu 2016.
Uczniowie przez pięć dni w tygodniu pracowali w usługowych zakładach motoryzacyjnych Whites Autoservis i HIQ Auto w Plymouth oraz w centrum szkoleniowym Skills Group w Plympton.
Mieli tam doskonałe warunki do zapoznania się z praktycznym wykorzystaniem techniki motoryzacyjnej oraz systemem pracy w Anglii. Dojeżdżali do miejsc pracy świetnie zorganizowaną komunikacją miejską, mając darmowe bilety miesięczne. Po pracy na warsztatach uczniowie mieli również do dyspozycji salę fitness do ćwiczeń fizycznych, z której codziennie korzystali. Tellus Group organizował zajęcia dodatkowe typu ‘klub filmowy’ lub ‘klub konwersacyjny’, na którym praktykanci poszerzali umiejętności władania językiem angielskim. Atrakcje miasta to również imprezy uliczne typu „Sea-food” czyli jarmarki z żywnością pochodzenia morskiego oraz kluby studenckie i puby, gdzie można było podejrzeć, jak Anglicy spędzają wolny czas.
Oprócz poszerzenia wiedzy z zakresu techniki ogólnej i samochodowej, wyjazd na praktykę pokazał uczniom bogaty kraj europejski: obyczaje mieszkańców, ich wysoką kulturę i umożliwił zawarcie nowych znajomości, które są podtrzymywane za pośrednictwem Facebooka. Uczniowie zwiedzili okoliczne atrakcje np. miasteczka Looe, Tintagel oraz Boscastle. Być może była to jedyna taka okazja w życiu i wszyscy z pewnością cieszą się, że można było z niej skorzystać.
„ Tegoroczny pobyt na Malcie okazał się bardzo udany pogodowo” - wspomina nauczycielka przedmiotów zawodowych opiekunka grupy Aneta Czech. Gdy w Polsce deszczowe chmury zwiastowały chłodną jesień, tam była pełnia lata.
Wyjazd jednak to przede wszystkim codzienna praca. Uczniowie, w zależności od zawodu, a byli to technicy teleinformatycy, technicy ochrony środowiska i technicy pojazdów samochodowych, zostali przydzieleni do różnych firm. Na praktykach zdobywali nowe umiejętności, doświadczenie zawodowe i rozwijali zdolności językowe.
Szczególnie ciekawe zajęcia mieli uczniowie ochrony środowiska. Pracowali m.in. w rezerwacie ptaków, w fundacjach ekologicznych, czy w laboratorium na Uniwersytecie Maltańskim. Jeden z naszych uczniów podczas praktyk był świadkiem wylęgu żółwi morskich!
Choć wyspa leży tylko ok. 200 kilometrów od Afryki, nie dokuczają tam upały. Temperatury nie przekraczały 30ᵒC. Przepiękne plaże i krystalicznie niebieska woda w morzu oczarowały wszystkich. W każdy weekend uczniowie odkrywali coraz piękniejsze miejsca. Podróż jeepami po Wyspie Gozo, lazurowe wybrzeża wyspy Comino, miasto Mdina lśniące w blasku księżyca pozostawiły niezapomniane wspomnienia.
Na Facebooku uczestnicy wyjazdu prowadzili dziennik „Mechanik na obczyźnie” https://www.facebook.com/mechaniksanocki?ref=hl, w którym można znaleźć szczegóły z przebiegu praktyki.
Dzięki takim wyjazdom uczniowie nie tylko mają możliwość poszerzenia swoich umiejętności zawodowych, ale także zmieniają podejście do kultur innych społeczeństw, otwierają się na świat i wracają naładowani pozytywną energią do dalszej pracy!